Ta ansvar och bli gladare på jobbet

När skrattade du på jobbet senast? För många blir arbetet något som tar mer energi än det ger tillbaka. Men genom att ändra din inställning och ta mer ansvar för din egen situation, kan du snabbt öka arbetsglädjen för både dig själv och dina kollegor.

Nytt år och nya friska tag. Kanske en bra tid att hitta tillbaka till det där ursprungliga engagemanget som fick dig att välja att ta just det jobb du har idag. För, handen på hjärtat, gick du med lätta steg tillbaka till arbetet efter helgerna?

– Vi tillbringar en stor del av vårt liv på jobbet. Varför inte göra det bästa av den tiden? frågar Tomas Eriksson.

Han är elektronikingenjören som sadlade om och utbildade sig till organisationskonsult och handledare i teambuilding, sedan han hittat sin egen arbetsglädje i att föreläsa och lära ut. Tomas Eriksson menar dock att det är långtifrån alltid som man behöver göra något så drastiskt som att byta yrke eller ens jobb för att öka sin arbetsglädje. Ofta räcker det om du blir medveten om vad det är som ger dig din arbetsglädje och hur du kan skapa rätt förutsättningar för att få mer av den.

Tomas Eriksson understryker att det är skillnad mellan att trivas på arbetsplatsen och att uppleva glädje i själva arbetet.

– Vill du känna arbetsglädje? Skaffa dig en kittlande utmaning som sätter igång din kreativitet, säger han. Man kan ha jättekul med kollegorna utan att ha någon utmaning i arbetet, men när man sedan återvänder till arbetsuppgifterna, så går mungiporna lätt ned. Arbetsglädje handlar mycket om att få vara kreativ, att få använda sin egen skaparkraft i det stora eller i det lilla.

Gå i mål

Det räcker dock inte med att bara känna kreativitet. Man måste också få uppleva att kreativiteten leder till något, att arbetet har mål som går att uppnå, och att man får uppskattning för sin målgång. Här kan vi alla göra en glädjehöjande insats för varandra på jobbet.

– Ofta ser man kanske saker som man uppskattar hos kollegor, men det stannar vid en tanke, säger Tomas Eriksson. Du kanske oroar dig för hur uppskattningen ska landa och vad de andra ska tycka om de inte får höra samma beröm. Man är rädd för att göra bort sig.

Om du ger uppskattning ökar chansen för att du också får uppskattning tillbaka nästa gång du själv går i mål med en utmaning.

– Men att ge uppskattning ger oftast lika mycket glädje som att få, påpekar Tomas Eriksson.

Om det är svårt att våga ge uppskattning, så kan det vara ännu svårare att våga ta emot den. Det är lätt att slå berömmet ifrån sig och säga att “det var inte bara jag som gjorde jobbet” eller “ja, den här gången gick det ju bra”. Jag tror att det bakom bortförklaringarna ofta ligger en rädsla för att man flyttar fram sina positioner om man säger ja till uppskattningen – att den insats som man fått beröm för blir standarden för vad man hädanefter måste prestera.

– Prova att utan krusiduller säga “Tack, vad kul att få höra”, så upptäcker dina kollegor att det är lätt att ge uppskattning till dig, och vågar förmodligen ge fler uppskattningar till både dig och andra, säger Tomas Eriksson.

Lev i nuet

Ett sätt att njuta mer, inte bara av uppskattningen, utan också av själva arbetet, kan vara att försöka leva mer i nuet och lära sig se och uppskatta alla de saker som faktiskt fungerar.

– Vi besöker nuet alltför sällan, säger Tomas Eriksson. Ofta planerar vi framåt, om så bara fem minuter, eller så tänker vi på något som har hänt – “varför sa han eller hon si eller så?”

Men, till skillnad från framtiden och det förgångna är nuet oftast en helt problemfri zon. Ett sätt att komma dit kan vara att skratta.

– Om man har skrattat ordentligt landar man oftast på en plats som är mycket mer här och nu, säger Tomas Eriksson. Då vilar man med analyserandet en stund och bara tar in det som är. Skrattet är en reboot av systemet.

Trolla bort “måsten”

Även små justeringar i tankemönster och ordval kan göra att arbetsdagen känns roligare. Om man tänker på allt i termer av måsten, låser man språkligt in sig i ett tvångsrum. Reservera “måste” för ett par saker och ta ett större ansvar för vad du faktiskt väljer att göra och inte göra, är Tomas Erikssons råd.

– Eget ansvar går hand i hand med arbetsglädje – att jag vet vad jag vill och vad jag kanske inte vill, men väljer att ändå göra för att jag inte vill ta konsekvenserna av att inte göra det, säger han.

I bästa fall kanske du kan byta ut några “måsten” mot “vill” och bli lite nöjdare med på kuppen? Använd din kreativitet. Kanske upptäcker du att mötet som du måste gå på är ett möte som du vill komma i tid till?

Tomas Eriksson vill emellertid inte vara någon glädjepolis som beordrar oss alla att öppna dörren till arbetsplatsen med ett påklistrat leende på läpparna varje morgon.

– Om man har en dålig dag, så kan man vara öppen med det, säger han. Man kan ta ett steg utanför sin bekvämlighetszon och be kollegorna om att få extra omsorg.

Ta tillbaka kontrollen

Ibland kan det kännas som att du själv är den sista personen som har någon makt att påverka din arbetsglädje. Ett nonchalant bemötande från en kollega eller tråkigt framförd kritik från chefen kan lätt ta död på glädjen, och enda sättet att få den tillbaka är att din kollega ber om ursäkt eller att din chef inser att du egentligen gör ett fantastiskt jobb. Eller?

– Man kan också leta efter en känsla som man själv kan ta ansvar för, säger Tomas Eriksson. Om du till exempel känner dig ignorerad, vad är känslan under det? Du kanske är arg. Då kan du fråga dig “Vad är det som jag behöver nu som inte har med någon specifik person att göra?” Du kanske behöver bli sedd?

Plötsligt kan du själv göra något för att höja din glädjenivå. Ett sätt att hitta tillbaka till arbetsglädjen kan till exempel vara att titta in på en kollegas rum och, istället för att älta problemen, fråga om du kan göra något litet för honom eller henne. Tomas Eriksson menar att arbetsglädjen följer en enkel matematik.

– Åttio procent styr jag själv över och tjugo procent styr jag inte över. Ju mer ansvar jag tar för mitt eget liv, desto mer glädje kan jag få, säger han.

Så hittar du glädjen – och sprider den

  • Sök kittlande utmaningar.
  • Försök att leva i nuet lite oftare.
  • Lär dig se och uppskatta allt som faktiskt fungerar.
  • Var inte rädd för att bjuda på uppskattning. Kanske får du den tillbaka, om inte så blir du gladare redan av att ge den.
  • Kliv ut ur din bekvämlighetszon. Kosta på dig att busa och leka på jobbet. Be om stöd när du behöver det.
Naturvetaren  #1 2009
Artikeln är skriven av Hanna Meerveld.