Spontana skämt kan höja arbetsglädjen. Men hur blir man en skojfrisk chef? Och måste man bli det? Vi har tipsen som gör dig lite roligare.
De som har sett tv-serien »The Office« med Ricky Gervais i huvudrollen vet hur fel det kan bli när chefen ständigt spelar pajas på jobbet. Som kontrast finns den framgångsrike idrottsledaren Bengt Johansson, som höll en hög humornivå när han coachade svenska handbollslandslaget. Hans strategi bar frukt. På 1990-talet skördade handbollslandslaget en lång rad segrar.
Tomas Eriksson är organisationskonsult och föreläser om arbetsglädje. Han har haft kunder som Karolinska Institutet, Tullverket och Fonus. Här ger han ger sina råd kring hur man höjer humornivån på arbetsplatsen.
Hur blir man en roligare chef?
– Först bör man fråga sig varför man vill bli roligare. Är det för att man vill bli populärare eller för att man tror att det förväntas av en som chef? En bättre drivkraft är om man verkligen vill växa som chef eller ta ett kliv utanför sin bekvämlighetszon. Vill man skapa mer arbetsglädje bland medarbetarna finns det annat du kan göra än att bli roligare.
Om man verkligen vill bli skojigare, hur ska man tänka då?
– Om man har en genuin vilja att bli roligare kan man gå en kurs i improviserad teater eller stand-up. Improvisationsteater ger träning i spontanitet och stand-up ger träning i tajming. Men du kan också göra små medvetna förändringar i din vardag: bjud på dig själv lite mer än du brukar. Släpp på kontrollen några grader. När allt är perfekt och korrekt hela tiden blir det inte så roligt. Ett sätt att bjuda på sig själv är att skämta om sig själv. När en medarbetare har gjort bort sig kan man inleda samtalet med att berätta om en egen tokighet man gjort. Rolig i vardagen blir du genom att våga vara spontan.
Vad kan man skämta om som chef?
– Jag tycker man kan skämta om det mesta – om man är lyhörd för hur skämten kan landa i mottagarens öron. Skämta inte på någon annans bekostnad och se upp så att du inte skämtar för att hämnas på någon. Man kan också skämta om allvarliga saker, om det fungerar i situationen. I en bransch där det ofta är tufft och svårt, till exempel där man möter döden dagligen, kan galghumor vara på sin plats. Humor och skämt är ett sätt för oss människor att hantera svårigheter och lätta på trycket. Men det innebär inte att du som chef måste dra alla skämten.
Vad gör jag om en medarbetare drar olämpliga skämt?
– Jag tror inte på att förbjuda någon typ av skämt. Det är bättre att prata om hur skämten kan upplevas av andra: ”Jag är mån om att alla ska trivas här. På lunchen skämtade du ganska friskt om bögar. Anta att jag skulle vara homosexuell, hur tror du att jag skulle har uppfattat skämten? Och hur lätt tror du det skulle ha varit för mig att be dig sluta skämta?”
Hur hanterar man medarbetare som skämtar alldeles för grovt inför kunder?
– Man kan givetvis tala om att det inte är okej, men vill du skapa en hållbar förändring skulle jag rekommendera ett professionellt handlett rollspel. Att gå in i roll som kund och själv få ta del av olika skämt ökar förståelsen för vad som fungerar och inte fungerar inför kunder.
Många idrottsledare kör med practical jokes för att ena laget, är det ett bra sätt?
– Den jobbfest jag personligen minns allra bäst var när vi klädde ut sig till spöken på halloween och jag skrämde chefen som kom ut från toaletten. Det var väldigt kul. Bus och lek bidrar till arbetsglädjen och samspelet på jobbet. Men även här får man komma ihåg vad syftet är och vilka konsekvenser det kan få. Att klistra fast en kollegas telefonlur kan bli jätteroligt, men kan också upplevas som mobbning. Som chef får man vara försiktig med sådana skämt eftersom man är i en överordnad position. Medarbetaren kanske skrattar trots att han inte tycker att det är kul.
Finns det nackdelar med att vara en skojfrisk chef?
– Att man inte blir tagen på allvar kan ju vara en risk. Här handlar det om att vara tydlig med när du menar allvar. Sen finns det ju också en risk att folk inte förstår skämten och att de inte upplever dem som roliga. Men om det verkligen finns en längtan i dig att vara roligare på jobbet, så ska du absolut ta det steget.
Chef #3 2009