Ring Tomas Eriksson på 0708-10 36 36 eller maila på tomas@arbetsgladje.se
Annars går det jättebra att fylla i dina kontaktuppgifter – så hör vi av oss så snart vi kan!
Här hittar du konkreta användbara tips för bättre presentationer. Föreläsarproffset och författaren till boken Från blackout till knockout - Din guide till talarglädje Tomas Eriksson bjuder på tolv tips som lyfter dina presentationer.
Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping, Jönköping, Lund, Borås, Gävle, Sundsvall, Skövde, Södertälje, Borlänge, Karlstad, Uddevalla, Varberg, Tällberg…
Tomas håller kurs och föreläser där ni är. Var kommer ni vara?
Tomas Erikson är certifierad Platinum Speaker. En talare på platinum-nivå är en fantastisk bra talare. Platinum Speakers levererar med en storslagen tydlighet och ligger i topp-skiktet av skickliga talare.
Av 5000 analyserade talare i hela världen är det bara 41 som innehar Platinum-nivån. Andra presentatörer som också har platinum-nivån är Simon Sinek, Michell Obama och Steve Jobs.
Presentationsteknik-tips 1: Det första du säger är helt avgörande. Slösa inte bort starten med: ”Jag heter _ , jag jobbar med _ och jag ska prata om _ ”. Låt istället dina första ord greppa tag i mig som åhörare. Väck mig och jag kommer vilja lyssna på dig. Presentera dig själv kan du göra när du fått mig på kroken.
Börja till exempel med en fråga! En fråga som kopplar ihop det du ska prata om med mig som sitter och lyssnar. Ska du prata om rädslan att tala inför en grupp kan du fråga: Vad skulle hända om du kunde styra din nervositet med en – [paus] – volymkontroll?
Bara det att du ställer en fråga får mig involverad. Jag börjar fundera på svaret. När du sen använder du i frågan blir jag ännu mer involverad. Det handlar ju om mig! När du dessutom ger mig bilden av en volymkontroll som jag skulle kunna styra blir jag riktigt nyfiken. Du har fångat mig från start. Jag vill veta hur.
Andra superbra sätt att inleda är att påstå något oväntat eller utmanande. Eller det bästa av allt: En personlig story som du kopplar till ämnet. Lägg ner extra mycket förberedelsetid på just inledningen och din presentation får en flygande start.
Det andra presentationsteknik-tipset handlar om din röst. Med en varierad och engagerad röst kan du få den tröttaste åhörare att vakna till liv och nyfikenhet. Börja med att se till att din röst hörs ordentligt – ända till sista stolsraden.
De flesta av oss pratar spontant fortare när vi talar inför grupper, så välj därför medvetet att börja i ett lugnare taltempo. Därefter kan du både höja och sänka taltempot för att skapa variation.
Pausa! Pauser ger mig som lyssnar tid att smälta det du berättar. Med pauser kan du betona något viktigt genom att omge det viktiga ordet med paus före och paus efter. Du kan också använda pausen för att skapa spänning. Prova att lägga en lång paus innan du avslöjar något i ditt framförande – en förväntanshöjande paus.
Träna på att modulera din röst. Ju mer du övar desto bekvämare kommer du att bli att använda din rösts alla möjligheter när du presenterar. Rösten är ditt instrument. Låt din röst skapa ett riktigt stort lyssnande.
Tips nummer tre: Kom tidigt! Ta in rummet. Gå in rummet. Gör dig bekväm och bekant med hela rummet – oavsett om det är ett mindre konferensrum eller en riktigt stor scen. Se till att du äger scenen och inte tvärt om. Ge dig själv tillåtelse att använda hela scenen under din presentation.
Ta bort det som står i vägen mellan dig och dina deltagare. Justera belysningen så att du syns bra och säkerställ att ljud och bild fungerar. Ta reda på var du kan stå utan att hamna i projektorljuset och få siffror och bokstäver på kroppen eller i ansiktet.
Kom nära oss som sitter i publiken, då känner vi att du är här för oss. Använd scenen med avsikt. Du kan till exempel ha en plats på scenen där du pratar om fördelarna med något och en annan plats på scenen där du pratar om nackdelarna.
När du tydligt etablerat sådana platser på scenen vet vi i publiken vad du menar när du går dit eller pekar på dessa platser. Din presentation har nu fått en rumslig dimension som förhöjer din presentation och hjälper mig i publiken att minnas ditt budskap.
Boken för dig som vill göra dina presentationer proffsigare, tryggare och roligare att hålla.
”En bok fullmatad med smarta tips, ja, faktiskt allt du behöver för att bli en skickligare och tryggare talare.”
Passar både den vana och ovana presentatören.
Finns också som e-bok.
I presentationsteknik-tips fyra fokuserar vi på kroppsspråket. Tänker du på ditt kroppsspråk när du pratar? Nej det gör vi sällan. Och samtidigt är kroppsspråket helt avgörande för hur andra tolkar det du säger.
Det finns två sätt att styra kroppsspråket. Direkt och indirekt. Direkt genom att du i förväg övar in rörelser och mimik som förstärker och förtydligar det du säger. När du pratar om en ökning av något, kan du levandegöra ökningen genom att förflytta din hand tydligt uppåt samtidigt som ditt ansiktsuttryck går från neutralt till ett stor leende.
Indirekt genom din undertext. Undertexten är vad du tycker och tänker om något eller någon. Om din undertext är ”Det här är tråkigt” kommer det automatiskt visa sig i en avmätt mimik och ett energilöst kroppsspråk.
Genom att aktivt välja din undertext kan du få det kroppsspråk du önskar. Hur tror du ditt kroppsspråk skulle bli om du berättar för dig själv ”Det här är det mest spännande och roliga jag vet” eller om dina mottagare ”Jag tycker så mycket om er”?
Ju tryggare du är desto roligare blir det att presentera. Och omvänt: Ju roligare du tycker det är att presentera desto tryggare kommer du känna dig. Så se till att göra mycket av det som du gillar och tycker är kul när du presenterar. Det som är roligt brukar gå hand i hand med det som vi är bra på. Använd dina personliga talarstyrkor.
Din kropp reagerar med samma fysiologiska påslag när du är nervös som när du tycker något är riktigt spännande. Hjärtklappning, svettningar och muntorrhet. Skillnaden mellan att vara nervöst spänd och tycka något är riktigt spännande ligger i din förväntan. Negativ förväntan = nervös. Positiv förväntan = riktigt spännande.
Nästa gång du ska presentera och känner dig nervös, testa då att tolka din hjärtklappning som: Det här är riktigt spännande – och lägg till en positiv förväntan: Hur bra kan inte den här presentationen bli?
Ett annat effektivt sätt att minska nervositeten är att byta fokus från dig själv till dina deltagare. När det inte längre handlar om vad du ska leverera och presentera, utan vad dina deltagare behöver och hur du kan underlätta för dem att förstå, så minskar pressen och stressen automatiskt – och du blir tryggare.
Presentationsteknik-tips nummer 6: Öva upp din ögonkontakt. När du börjar din presentation – efter att du placerat dig där du ska börja prata och innan du säger dina första ord – ta då ögonkontakt med några i publiken – och bjud på ett vänligt leende.
En sådan start ger både dig och oss i publiken trygghet. Vi som deltagare kan ta in dig innan du börjar prata och du visar att du är närvarande och här på plats för oss.
Ta ögonkontakt med oss under hela ditt föredrag. Ögonkontakten får mig som åhörare att känna att du talar till mig. Trygg ögonkontakt bygger förtroende. Ju mer förtroende vi har dig desto lättare för dig att nå fram och desto lättare för oss deltagare att lyssna på det du säger.
Svischa inte förbi, utan stanna vid mina ögon några sekunder eller en halv mening innan du går vidare till ett annat par ögon i en annan del av publiken. När du talar direkt till en person i publiken känns det som du talar till oss alla på ett personligt plan. Ögonkontakt är ett sätt att bli närvarande här och nu.
När vi gjort något många gånger sätter vanan in. Vi gör som vi brukar utan att fundera på om det är det bästa för mig eller det bästa för de som lyssnar på mig.
Nu har du chansen att bli riktigt vass som presentatör.
Din kursledare heter Tomas Eriksson och har föreläst professionellt i mer än 20 år.
Tips i presentationsteknik nr 7 – Konsten att få till en lysande powerpoint. Det är egentligen väldigt enkelt. Kom bara ihåg vem din powerpoint är till för. Allt för ofta görs powerpointen för den som presenterar. Så att presentatören ska komma ihåg allt som hen tänkt säga.
Proffs på powerpoint blir du när du bygger och använder dina bilder för mig som sitter och lyssnar. När dina slides håller mig nyfiken och vaken. När jag genom dina powerpointbilder förstår ditt budskap ännu bättre och jag lättare kommer ihåg det viktigaste som du berättar.
Se en helt vanlig powerpoint framför dig. Gör sen precis tvärt om: Skippa punktlistan, använd mörk bakgrund, maxa stilstorleken och minimera mängden information per slide. Och använd bilder, alltså foton, grafer och illustrationer.
Låt powerpointen illustrera det du har att berätta men låt berättandet komma från dig. Ju fler objekt på din slide desto viktigare att inte visa allt på en gång. Använd animeringsfunktionen Ta fram så att vi som deltar enkelt kan hänga med när helheten i din slide växer fram bit för bit.
Tips nr åtta: När du presenterar något utan att variera dig får jag som åhörare svårt att hålla min koncentration uppe. Efter 10 minuter har du tappat mig. Jag kan förlora fokus tidigare om din röst är riktigt monoton.
Brist på variation kan leda till att vi som deltar börjar tänka på annat, dagdrömma eller till och med somnar. För att få vakna och engagerade deltagare behöver du därför variera ditt sätt att presentera.
Berätta, förklara, ställ frågor, visa bilder, använd gester och byt plats. Viska, involvera, använd blädderblock och stanna upp. Bygg förväntan, berätta en story och baka in spänning. Med variation får du nyfikna och närvarande deltagare under hela din presentation.
När du varierar ditt innehåll och din presentationsteknik ger du mig som deltagare något nytt och intressant att fokusera på – och jag håller mig vaken och intresserad.
Presentationstekniktips nio: Ju mer du kan om det du pratar om desto friare och spontanare kan du vara. Och ju mer du gillar ämnet desto roligare blir det att prata om.
Med stor kunskap om ditt ämne kommer publiken att uppfatta dig som expert och få förtroende för både dig och det du berättar om. Ju mer du kan om ditt ämne desto bättre kan du också anpassa din presentation för den aktuella publiken. Du får friheten att ägna mer tid åt det som är relevant och intressant för just den här gruppen.
När du kan mycket om ämnet kan du svara på deltagarnas frågor. Du kan utan att tveka känna dig trygg med att be din publik ställa frågor. Ju mer du kan och gillar ditt ämne desto mer engagerad kommer du vara.
Lär dig så mycket som möjligt om ämnet. Bli expert på ämnet och lyft fram det du tycker är extra spännande och roligt.
Vad söker du?
Till vilket datum?
Hur många är ni?
Kontakta Tomas idag med din förfrågan och dina önskemål.
Tips nummer 10: Bygg en varm relation med dina deltagare och bjud in dina deltagare att aktivt delta i din presentation. Bron mellan dig och dina deltagare bygger du med engagemang, välvilja, närvaro, omtanke och dialog. Ju mer du gillar dina deltagare desto mer kommer dina deltagare gilla dig. Deltagare som gillar dig lyssnar på dig och tar till sig det du säger.
Prata med någon i förväg som kan berätta om gruppen du ska presentera för. Ju mer du vet om dina deltagares vardag, intressen, förkunskaper och vad de förväntar sig av din presentation desto lättare för dig att hitta rätt nivå och rätt urval för din presentation.
Byt några ord med några av deltagarna innan du går upp på scen. Det ger dig bekanta ansikten i publiken redan innan din presentation börjar.
Skapa dialog och interaktion. Låt mig som deltagare få delta. Här finns många möjligheter: Handuppräckning, prata två och två, lösa en uppgift en och en eller i grupp och be någon ur publiken komma fram och hjälpa dig med något. Ju mer jag som deltagare själv tänker, säger och gör desto mer kommer jag att minnas.
Tips i presentationsteknik nr 11: När vi ska presentera något är det ofta en jätteviktig sak som tappas bort: Målet. Med andra ord svaret på frågan: Varför håller jag min presentation?
Målet handlar om vad du vill att dina deltagare ska komma ihåg, vad de ska känna, kunna eller göra efter din presentation. Ju tydligare och mer specifikt du kan formulera målet med din presentation desto lättare blir det för dig att ta fram och hålla ditt framförande.
När målet och syftet är tydligt blir det enkelt för dig att välja ut vad som faktiskt ska vara med i din presentation och vad du kan sortera bort.
Förutom urvalet inför hjälper målet dig att fokusera på det viktigaste under din presentation och undvika att gå vilse i onödiga detaljer. Ett tydligt mål gör dig tydligare som presentatör och det blir lättare för mig som deltagare att förstå och ta till mig det du vill förmedla.
Presentationsteknik-tips 12 handlar om den avgörande avslutningen. Låt inte det sista du säger i din presentation vara ”Oj där tog visst tiden slut” eller ”Det var allt jag hade”. Med en genomarbetad avslutning kan du påverka din publik på riktigt.
Avslutningen har stor betydelse för vad jag som deltagare tar med mig. Ge avslutning extra mycket av din tid och kärlek. Som avslutning kan du sammanfatta dina huvudpunkter. Det präntar in ditt budskap och gör det lättare för mig som åhörare att minnas kärnan i din presentation.
Som avslutning kan du också ställa en uppmanande fråga som får mig som åhörare att gå från tanke till handling: Nu vet du vad som behöver göras. Vilket blir ditt första steg?
Låt din avslutning gå hand i hand med målet för presentationen. Och om du dessutom kopplar ihop avslutningen med inledningen så sluter du cirkeln och ger mig som åhörare en känsla av helhet och fulländning.
Ring Tomas Eriksson på 0708-10 36 36 eller maila på tomas@arbetsgladje.se
Annars går det jättebra att fylla i dina kontaktuppgifter – så hör vi av oss så snart vi kan!
Ring Tomas Eriksson på 0708-10 36 36 eller maila på tomas@arbetsgladje.se
Annars går det jättebra att fylla i formuläret – så hör vi av oss så snart vi kan!
Va kul att du vill anmäla dig till kursen!
Fyll i dina uppgifter. Tryck på ”Skicka”.
Har du frågor – eller önskar du boka flera deltagare på en gång – skicka då ett mail till tomas@arbetsgladje.se.
Du kan också ringa Tomas på 0708-10 36 36.