Så blir kickoffen effektiv och rolig

Konsten att lyckas med kickoffen

Kickoffen är något som många på arbetsplatsen ser fram emot. Tomas Eriksson driver företaget Vidare Organisationsutveckling och är expert på lyckade konferenser. Här är hans tips för hur konferensen blir lika trevlig som lönsam för affärerna.

– Fundera på vad syftet är. Vill ni fira, underlätta kommunikationen, fylla på med energi eller kanske öka förståelsen mellan olika enheter? När man vet vad man vill få ut av konferensen är det också lättare att veta var man ska satsa energin och pengarna, säger Tomas Eriksson på Vidare Organisationsutveckling.

Planering är A och O. Det handlar både om innehåll och flöde för att nå önskad effekt. Saker att tänka på är bland annat hur lokalen är uppställd, om externa föreläsare ska tas in och vilken mat och dryck som ska serveras.  Om du själv inte har tid kan det vara bra att försöka få hjälp med planeringen.

– Det kan gå slentrian i kickoffer, man gör samma sak som tidigare år. Det finns också en fara i att ha aktiviteter för aktiviteternas skull. Genom att välja ut ett tydligt syfte för konferensen blir det lättare att komma på programpunkter som kan driva verksamheten framåt.

Ibland vill chefen överraska sina medarbetare på konferensen med roliga aktiviteter. Det kan fungera, men vill man höja sannolikheten för en uppskattad kickoff är det klokt att prata med sina medarbetare innan man åker iväg. Detta gäller framförallt på ett litet företag eller en liten enhet.

– Fråga dina medarbetare vad de har för idéer och vilka deras förväntningar är. Ställ frågan ”Vad vill du ska vara skillnaden mellan före och efter konferensen?” När du lyssnar på dina medarbetare får du automatiskt ett lyssnade tillbaka. Fundera också på vad du som ledare vill få ut av kickoffen.

Även under konferensen är det viktigt att lyssna på sina medarbetare. Exempelvis kan du fråga: ”Vad tycker ni fungerar bra?” och ”Vad skulle kunna fungera ännu bättre?”. Dessutom kan kickoffen vara ett utmärkt tillfälle till att jobba med samspelet och kommunikationen i gruppen – framförallt vid nyanställning.

– När ett företag ökar från fem till sju anställda sker en stor förändring. Då är det bra att aktivt jobba med lagandan för att både gamla och nya medarbetare ska känna sig sedda och för att samspelet i vardagen på jobbet ska fungera så bra som möjligt.

6 tips till kickoffen

  • Fundera över syftet. Hur ser det ut på andra sidan kickoffen?
  • Identifiera var ni ska lägga ert krut.
  • Ta del av dina medarbetares önskemål inför konferensen.
  • Kombinera affärsnytta med att ha roligt!
  • Ta hjälp med planeringen av konferensen om du själv inte har tid eller behöver nya uppslag.
  • Dela kostnader, det kan finnas andra företag som vill dela kostnaden för vissa aktiviteter.
Affärsnyttigt, Handelsbanken  Aug 2011
Artikeln är skriven av Rebecca Duvemyr